Homecoming-party avslutade O.P. Andersons turné.
Det blev ett storslaget Homecoming-party för "The Original Swedish Aquavit on Tour". Bartenders och journalister samlades 9/12 på Tjoget för finalen av en lyckad O.P. Anderson-turné. Sedan starten i Stockholm i maj har teamet bakom den svenska hantverksakvaviten och bartenders från Tjoget besökt New York, New Orleans, Oslo, Köpenhamn samt Helsingfors för att bjuda amerikaner och nordbor på välgjorda cocktails med akvavit som bas.
I Sverige är vi vana att dricka akvavit som snaps vid fester och högtider. På senare tid har den även blivit populär som bas i cocktails i stället för exempelvis gin. I år var det dags att sprida traditionen vidare ut i världen.
The Original Swedish Aquavit on Tour är en turné med syfte att lära bartenders och folk utanför Sverige mer om den svenska hantverksakvaviten och traditionen som hör ihop med kryddat brännvin. Höjdpunkten på resan var "Tales of the cocktail i New Orleans" – ett event som håller på i en vecka och är USA:s största cocktail- och spritfestival. Här fick amerikanarna smaka på kräftor och O.P. Anderson, både som nubbe ackompanjerad av sedvanlig ”Helan går” samt som bas i självkomponerade cocktails signerade av Tjoget.
Här kan du läsa mer om turnén ->
Det fanns också ett ”destillerirum” på plats där Mika Raukko, Senior Brand Manager för O.P. Anderson och Oskar Johansson, Global Brand Ambassador, berättade allt om O.P. och svensk akvavit.
Intresset för den svenska akvaviten är stort
– Vi ville visa hur vi gör i Sverige när vi dricker akvavit, så vi sjöng jättemycket. Det tyckte amerikanerna var kul. De funderade över om vi inte kunde dricka utan att sjunga, skrattar Mika Raukko, Senior Brand Manager för O.P. Anderson och fortsätter att berätta:
– Intresset för akvavit har mognat på den amerikanska marknaden. De mest kända barerna i New York hade minst en drink med akvavit på menyn och det finns över sextio märken på marknaden.
Den amerikanska akvaviten baserar sig på de skandinaviska recepten, men är ofta sötare och skiljer sig ganska mycket i smaken från vad vi är vana vid. I Skandinavien ska destillatet innehålla kummin och/eller dill för att få kallas akvavit. I USA finns inga särskilda krav på smaksättningen.
– De är ovana vid våra kryddor, men de tycker om dem. Och det är kul att ha med sig det fantastiska gänget från Tjoget och visa amerikanska bartenders hur de arbetar med produkten. Tjoget gillar O.P. Anderson, säger Mika stolt.
Sveriges bästa bar
Tjoget är världens 37:e bästa bar, enligt World’s 50 Best Bars-lista, och i Sverige blev de kvällen innan finalfesten återigen korade till Sveriges bästa bar på Bartenders Choice Awards.
I New Orleans fick amerikanerna, förutom nubbe, smaka cocktails gjorda med äkta svenska jordgubbar som fraktats dit i vacuumpåsar samt kryddiga Aquavit Bloody Mary med O.P. Anderson Original som bas.
Helan går på Tjoget
Vi som besökte finalen på Tjoget fick en mer Italieninspirerad meny än den som serverades i USA. Fortfarande var O.P. Anderson i centrum, både som nubbe och i utsökta cocktails. Den somriga jordgubbsdrinken hade bytts ut mot en vintrigare variant: Arctic garden, en läskande drink med smak av björnbär som finns med på Tjogets cocktailmeny. Vi skålade dessutom i O.P. Anderson Björk samtidigt som Oskar Johansson drog igång Helan går – tre, eller kanske fyra gånger. Stämningen var på topp.
Kryddmästare Jonas Odland var på plats och stämde glatt in i skön(nåja)sången och såg nöjd ut när gästerna brast ut i leenden och lovord efter att de smakat på ”hans” kryddade brännvin. Jonas Odland ligger bakom alla O.P. Andersons senare smaker, och har tillsammans med Restaurang Nationalmuseum skapat O.P. Anderson Björk, vilken lanserades på Restaurang Nationalmuseum samt Fredrik Eriksons övriga krogar i samband med muséets återinvigning i oktober 2018. Sedan januari 2019 finns den även i Systembolagets beställningssortiment.
Efter måltiden och snapsvisesjungandet höll Jonas Odland samt Stefan Mårtensson, operativ chef för O.P. Anderson destilleri, en aquavit masterclass där gästerna fick möjlighet att lära sig mer samt testa flera akvaviter ur sortimentet – ett mycket uppskattat inslag på eventet.
O.P. Anderson Aquavit lanserades 1891 i Göteborg. Nu, knappt 130 år senare, har festen spritt sig enda till det stora landet i väster samt även tagit sig in på cocktailmenyerna både där och här hemma. The Original Swedish Aquavit on Tour är avslutad, men O.P. Anderson fortsätter sin resa i minst 130 år till – i hemmen, på festen och inte minst i baren. Bara på Tjoget finns numera en handfull O.P. Anderson-drinkar på menyn.
O.P. Anderson Björk har en kryddig och frisk karaktär med toner av björksav och björkknopp, citronzest samt den klassiska O.P.-kryddningen kummin, anis och fänkål.
Passar perfekt som bas i cocktails och utmärkt till det nordiska kökets rena smaker.